Arkiver

Gustav Wieds billeder


Oplevelser.

I forbindelse med Gustav Wieds 150 års fødselsdag i år åbnede Roskildes Museum i går en ny særudstilling, som hedder "Situationens Mester – Gustav Wied i billeder".

Denne særudstilling handler om en lidt ukendt side af Gustav Wied, som ikke kun havde ordene i sin magt, med også var en ivrig fotograf og det er den side af ham samt hans talenter, som man kan se i den nye særudstilling.

🙂

Fotografiet er et spændende medie, som rummer et særligt dobbelt tydigt udtryk. Da det er i stand til på en og samme tid både at afdække og maskere, at fiksere og levendegøre. Samtidig med dette rummer det både iscenesættelse og realisme. På denne måde har fotografiet en særlig tilknytning til den tid, hvor i det blev opfundet. Den tid som i dag bliver kaldt for victorianismen.

Victorianismen var netop en tid, der blev kendetegnete ved dobbeltheden imellem, hvad man kunne gøre offentligt og hvad man kun kunne gøre privat. Imitation og forstillelse spillede en væsentlig rolle og det var netop disse tidstegn, Gustav Wied ønskede at gøre op med. Han ville afsløre hykleriet og dobbeltmoralen i sin samtid.

Som middel valgte Gustav Wied derfor først og fremmest at skrive dramatik, noveller og romaner, hvor i han brugte komikken som et våben til at afvæbne borgerskabet. Han udstillede gerne borgerskabets latterlighed samt opstyltethed og ind imellem gengav han dette helt ud i det groteske.

Mindre kendt er det, at Gustav Wied fra 1901 og frem til sin død var en ivrig fotograf. Han tog selv eller erhvervede over 1.200 fotografier og cirka 80% af hans fotosamling befinder sig i dag på Roskilde Museum, hvoraf nogle få stykker kan ses i museets faste udstilling og en hel del lige for tiden kan ses i den omtalte særudstilling.

Gustav Wieds fotosamling rummer billeder, der forestiller dels ham sig selv samt hans familie og dels billeder fra hans rejser rundt om i Europa. Også disse egentlig private billeder brugte han til at kommentere sin samtid.

Gustav Wied eksperimenterede meget med fotografiet som udtryksmiddel. Tit klædte han sig selv samt andre ud og på den måde foregreb han det iscenesatte fotografi. Han havde blik for det skæve i de forskellige situatione og det havde han også som fotograf. For han nøjes ikke kun med at tage billeder, han klæbede billederne op på et stykke stift karton og forsynede dem med en håndskreven tekst eller titel, som skulle lede beskueren hen i en bestemt retning og dermed blev hvert billede et helt lille kunstværk, som en udstilling i sig selv og hans groteske komik blev overført på hans eget liv.

Hvilket man kan se flere rigtigt god eksempel på i særudstillingen "Situationens Mester – Gustav Wied i billeder". For eksempel finders der to nudist billeder af ham selv, hvor han solbader i sin have. De bærer henholdvis titlen "Solbad – ret" og "Solbad – vrag", hvor imod et andet billede af ham selv, som Gud har skabt ham før æblet, bærer titlen "Herren lufter sig".

Da det ikke lykkedes for os at tage et bare nogenlunde godt billede af de mange spændende udstillede fotografier, må I nøjes med et billeder af Gustav Wieds kamera …

2008/04/18/133.jpg

… et såkaldt "Mars"-kamera fra år 1904, hvormed han fotograferede i begyndelsen af 1900-tallet.

De fleste opfatter nok Gustav Wied som en melankoliker, der begik selvmod, men hans fotografier viser helt tydeligt, at han også var en meget glad mand, som godt kunne lide at både lege og pjatte.

🙂

Udstillingen kan ses på Roskilde Museum til og med den 28. oktober 2008, hvor den er åben i museets normale åbningstid.

Man kan læse mere om Roskilde Museum på www.roskildemuseum.dk.