Arkiver

Måske lige lidt for smart Post Danmark


Hverdagen.

For at være helt sikker på, at brevet med årets julegaver til den amerikanske del af familien er frankeret korrekt, gik jeg på posthuset eller retter i postbutikken i Kvickly for at få det vejet samt frankeret.

Jeg ventede i et lidt over et kvarters tid på, at det blev min tur og så fik jeg at vide, at brevet vejede 689 gram samt kostede 128,00 at sende, hvorefter ekspedienten satte to frimærker a 50,00 kroner, et frimærke a 20,00 kroner samt et frimærker a 5,00 kroner på brevet.

Jeg tillod mig så at spørger: “Hvad koster det at sende brevet til USA”, hvortil der blev svaret: “128,00 korner” og derfor spurgte jeg så: “Hvorfor er der så kun sat 125,00 korner på det ?”, hvortil svarte var: “Det er der heller ikke”, Så tillod jeg mig at komme med følgende lille regnestykke: “2 gange 50,00 kroner er 100,00 kroner, plus 20,00 knoer så bliver det 120,00 korner, plus 5,00 korner så bliver det 125,00 korner altså med mindre jeg bare ikke har lært at regne efter den sammen metode som du bruger ?”.

Med en sur mine blev det manglede frimærke på 3,00 korner sat på brevet, hvorefter jeg fik at vide, at jeg selv skulle putte det i det relevante forsendelsebur.

Alle kan have en dårlig dag og alle kan gøre fejl, men at to forskellige ekspedienter gør den samme fejl i løbet af den samme uge overfor den samme kunde er mindst en gang for meget, men måske er det bare Post Danmarks nye smarte forretningsmetode … lad kunden betale det kurrete beløb for at sende sine breve eller pakker, men sørg for at komme for lidt porto på, for så får kunden en opkrævning på den manglede porto samt et opkrævningsgebyr og Post Danmark får flere penge i kassen. For selv om jeg har kassebonen, hvorpå der står, at jeg har købt frimærker til et brev på 689 gram til USA, så kan jeg jo ikke bevise, at jeg var i god tro samt at frimærkerne rent faktisk var sat på brevet og derfor skal jeg betale både den manglende porto samt opkrævningsgebyret.

Så husk …
Hvis du går på posthuset eller i postbutikken for at sende et brev eller en pakke, så tjek lige om, de frimærker, der bliver sat på brevet eller pakken, ren faktisk svarer til det beløb, du har betalt for at sende brevet eller pakken, for det er dig og kun dig, der får en opkrævning, hvis det viser ikke at være tilfældet.