Arkiver

DieselHouse


Oplevelser.

Som vi havde planlagt, var vi fremme ved DieselHouse klokken lidt i 10:00. På dette tidspunkt stod der allerede nogle stykker, som ventede på, at DieselHouse skulle åbne, så de kunne komme indenfor.

Det gjorde nu ikke noget, at vi skulle vente lidt på, at klokken blev 10:00, for vejret var pragtfuldt med solskin fra en høj klar blå skyfri forårshimmel og da vi begge to havde taget vores kamera med, benyttede vi ventetiden til at tage et par billeder.

🙂

Her ser man H. C. Ørsted Værket fra Elværksvej …

2007/04/01/001.jpg

… og her er selv indkørelsen til DieselHouse …

2007/04/01/002.jpg

Den bygning, som i dag rummer DieselHouse, blev opført på H. C. Ørsted Værket i 1932, så den kunne huse en totakt dobbeltvirkende dieselmotor, der blev leveret af Burmeister & Wain. Motoren blev tilkoblet en 15.000 kW generator.

Denne dieselmotor skulle levere strøm til Københavns befolkning, især i forbindelse med det øgede forbrug, som indtræder på visse tidspunkter af døgnet.

🙂

Inden vi går videre, så må vi heller lige have en lille kort intro …

Dieselmotoren blev opfundet af den tyske ingeniør Rudolf Diesel i 1893. Til forskel fra Nikolaus Ottos motor fra 1876 kræver dieselmotoren ikke et tændrør eller lignende til at antænde brændstoffet. I en dieselmotor sker forbrændingen ved, at luften i cylinderen varmes op under kompression.

Fordelen ved dieselmotoren frem for andre kraftmaskiner, som for eksempel benzinmotorer, dampmaskiner og dampturbiner er den gode brændstoføkonomi. Dieselmotoren forbruger mindre brændsel, og det, den forbruger, er den billigere dieselolie, hvilket gør dieselmotoren til en attraktiv kraftmaskine til erhvervsbrug for eksempel som drivkraft i entreprenørmaskiner, lastbiler, store skibe, taxaer og traktorer.

I dag er en stor del af videreudviklingen af Rudolf Diesels opfindelse rettet mod at formindske udledningen af miljøskadelige stoffer.

🙂

Det første, som møder en, når man kommer indenfor i DieselHouse, er en oversigtsplan over, hvad DieselHouse indeholder. Fra indgangsområdet beværger man sig op på motordækket, hvor temaet er "Fra damp til diesel". Her kan man blandt andet opleve Burmeister & Vains første leverede dieselmotor fra 1904. Motoren er gjort køreklar efter mere end 60 års uvirksomhed og den er i dag fuldt funktionsdygtig …

2007/04/01/011.jpg

Den første dieselmotor, som blev leveret af Holeby Diesel i 1910, er under opbygning og den vil også blive gjort køreklar, så man på et senere tidspunkt vil kunne komme til at opleve den i funktion.

🙂

Hovedattraktionen i DieselHouse er den fire etagers høje dobbeltvirkende totaksdieselmotor, der blev leveret til H. C. Ørstedværket af Burmeister & Wain i 1933 …

2007/04/01/003.jpg

Motoren var i mere end 30 år verdens største, hvis det blev mål i eff. HK. Dens ydeevne er 15.000 kW, hvilket svare til 22.500 eff. HK …

2007/04/01/004.jpg

Den har 8 cylinder med en diameter på 840 milimeter. Dens slaglænge er 1500 milimeter.

Dens bevægende middeltryk er 7 atm, dens kompressionstryk er på 35 atm, dens maksimumstryk er på 50 atm og dens omdrejningshastighed er 155 i minuttet …

2007/04/01/005.jpg

Maskinen arbejder med dieselolie, hvis brændværdi er cirka 10.000 kcal kiloet, og som sprøjtes ind i cylindrene uder et tryk på cirka 350 til 400 atm. Dens brændelsolieforbrug er cirka 240 gram per kWh ved 12.000 kW.

Udstødningsgassens temperatur er 300 grader celcius ved 12.000 kW. …

2007/04/01/006.jpg

Maskinens lejer er tryksmurte under et tryk på 2,5 atm.

Smøreolietankens indhold er på 40 tons, som cirka 10 gang i timen trykkes igennem lejerne som smøreolie og gennem stemplerne som køleolie.

Maskinen er ferskvandskølet i et lukket system, som holdes nedkølet af vand fra Københavns havn …

2007/04/01/007.jpg

Maskinen er 12,5 meter høj, 24,5 meter lang og den vejer 1.400 tons. Af disse 1.400 tons udgør vægten af en komplet cylinder 20 tons, vægten af et dobbeltstempel med 10 stempelringe 4,5 tons, vægten af den 730 milimeter tykke krumtapaksel 140 tons og vægten af svinghjulet 80 tons …

2007/04/01/008.jpg

Motoren var i mere end 30 år verdens største dieselmotor. Siden 1970-erne og indtil år 2004 var den stand-by enhed ved strømudfald på H. C. Ørsted Værket. Sidste gang, dieselmotoren var i brug, var ved det store strømnedbrud i Øresundsområdet i 2003, hvor den leverede strømmen, der sætte værkets dampturbiner i gang igen …

2007/04/01/009.jpg

I dag er den ikke længere tilkoblet værket, men den er stadigvæk køreklar og så er den hovedattraktionen i DieselHouse. Dieselmotoren bliver startet som minimum den 1. søndag i hver måned. Det var derfor, vi ville der ind i dag.

🙂
I alle forbrændningsmotorer er det stempeltringenes opgave at danne en gastæt pakning mellem forbrændingskammer og krumtaphuset / skyllekassen.

Her ser vi en lille samling af stempelringe. Den allermindste – den inde i midten – er til en alminde personbil, den største – den yderste – er til den ind til videre største dieselmotor, som MAN B & W leverede i 2006 …

2007/04/01/012.jpg

Der er mange store ting, som man kan se på i DieselHous som for eksempel denne krankrog …

2007/04/01/013.jpg

Via en gangbro bevæger man sig bag om den store dieselmotor og over til de tre nyopførte udstillingsetager.

På første etage er temaet "Diesel driver verden". Lige fra dieselmotorernes betydning i den moderne storskibsfart, med containerskibe, der bringer os varer fra hele verden, beværger vi os over i småskibsfarten og dens betydning for det nære samfund.

Dieselmotorernes betydning i forbindelse med elektricificeringen af Darmark, og senere den øvrige verden. Dette vises blandt andet ved den måde, hvor med vi i det daglige møder elektricitet.

Her ser vi en vandpumpe …

2007/04/01/014.jpg

Peter har lige fanget mig med sit karema, imens jeg var opslugt af at læse en af den mange spændende plancer, som ledsager de udsstillede genstand …

2007/04/01/015.jpg

🙂

På anden etage er temaet "Burmeister & Wains histori", her kan man opleve Burmeister & Wains historie, som begyndte i 1843 som en smedevirksomhed med alle typer af smedeopgaver på programmet. Dette er også historien om industrialiseringen af Damark. Her kan der opleves de teknologiske og arbejdsmæssige omvæltninger, der har fundet sted igennem næste to århundrede. Her berøres også udviklingen fra en selvproducerende virksomhed og frem til i dag, hvor produktionen af dieselmotorer hovedsagelig finder sted via et verdensomspændende licenstagernet, belinggende i verden mest betydelige skibsbygningsnationer …

2007/04/01/016.jpg

På tredje etage er hovedtemaet "Innovation", her vises de grundlæggende principer for en dieselmotor samt nutidens mest avancerede metoder til udvikling og beregning af en dieselmotor. Dette betyder, at der er noget for såvel den uindviede gæst, som gerne vil lære noget om motorprinciperne, som for de tekniske funderede, som formår at sætte sig ind i de mere indviklede teknologiske tiltag.

Der er også fra tredje etage mulighed for at kigge ned på den store totakt dobbeltvirkende dieselmotor, som er DieselHouse hovedattration …

2007/04/01/010.jpg

🙂

Man kan se mere om DieselHouse på www.dieselhouse.dk og man kan se flere billeder fra vores besøg her.