Arkiver

Hjemmefra – Del 2


Hverdagen, Oplevelser, Ænder.

Det viste sig, at Thor kørte nordpå og vi kørte jo sydpå, så vi havde glæde af hans kunnen i cirka et kvarters tid og så begyndte regnen …

2016/08/02/1001.jpg

… lige så småt at stilne mere samt mere af og inden længe kunne vi skimte klar blå himmel …

2016/08/02/1002.jpg

… så imens min Skat styrede vores lille bil, Sludrechatollet viste vej, Piv sad ovenpå bilens instrumentbræt, så han kunne nyde udsigten via dens forrude og jeg hæklede på det igangværende projekt …

2016/08/02/1003.jpg

… forsatte vi med at køre mod Nykøbing Falster og inden længe var vi nået til Farøbroerne …

2016/08/02/1004.jpg

… der består af en 1.526 meter lang nordlige lavbro, der forbinder Sjælland og Farø, hvorfra man kan fortsætte til Bogø samt Møn via dæmninger, og en 1.726 meter lang sydlige højbro …

2016/08/02/1005.jpg

… der krydser Storstrømmen mellem Farø og Falster.

Farøbroerne, der er tegnet af arkitekt Erik Villefrance, er en firesporet motorvejsforbindelse, der også bliver kaldet for sydmotorvejen, der udgør en del af rute E47 samt E55, og de blev indviet den 4. juni 1985.

De blev anlagt som en meget tiltrængt aflastning af Storstrømsbroen, der blev indviet den 26. september 1937, da den meget længe havde haft svært ved at klare det stigende trafikpres. Farøbroerne var med deres samlet 3.252 meter Danmarks længste broforbindelse indtil indvielsen af Storebæltsbroen den 14. juni 1998.

Lige indtil Farøbroerne blev indviet, var Storstrømsbroen, der er 3.199 meter lang, for øvrigt Danmarks længst broforbindelse.

2016/08/02/1006.jpg

Farøbroerne består som allerede nævnt af en lavbro og en højbro, der er en såkaldt skråstagsbro, der er bygget efter næsten det samen princip som en hængebro, den eneste forskellen er, at i stedet for at brodækket hænger i kabler til et større hovedkabel mellem pylonerne, er brodækket her direkte hængt op imellem pylonen og brodækket. Dette indebærer, at broens konstruktion ikke kræver ankerblokke til at holde hovedkablet forankret med som på en hængebro, hvilket gør den billigere at konstruere, men den kan til gengæld ikke yde nær så stort et spænd som en hængebro.

2016/08/02/1007.jpg

Højbroens længste spænd er 290 meter og dens maksimale højde mellem vandet samt brofaget, der er ophængt i 95,14 meter høje tårne, er 26 meter. Dens to diamant formede tårne, der bærer spændet, rejser sig fra et enkelt punkt ved vandoverfladen op på hver side af brofaget, for så igen at forene sig i et punkt over midten af broen og den har kun en række af ophængskabler, der går på langs imellem kørebanerne.

Inden længe fik vores lille bil igen fast grund under sine fødder altså dæk og vi var lige præcist nået til Falster, da skyerne igen ikke kunne holde sig tætte …

2016/08/02/1008.jpg

… men til al held, var der kun tale om en kortvarig byge …

2016/08/02/1009.jpg

… så det var holdt helt op med at regne, da vi nåede til Nykøbing Faster, hvor første stop blev Netto i Vestensborg Alle …

2016/08/02/1010.jpg

… men da butikken ikke havde det pålæg til vores rugbrødsmadder, vi var på jagt efter, kørte vi til Netto på Gedservej …

2016/08/02/1011.jpg

… hvor vi så fik fat på den ønskede pakke pålæg og derefter kørte vi til Østre Alle, hvor vi fandt en rigtigt god skyggefuld parkeringsplads til vores lille bil, hvor den …

2016/08/02/1012.jpg

… kun hygge sig samt slappe sine fusser alt dæk, imens vi hyggede med at gå rundt i Guldborgsund Zoo & Botaniskhave samt se, opleve og især fotografere alle havens mange flotte, sjove, spændende og sød blomster, fugle, dyr samt planter.